El Reino Olvidado

Este diario es la crónica de un país olvidado, el seguimiento de su huella histórica, cultural y artística en España y en Europa.

Mi foto
Nombre:
Lugar: Bergidum, Asturia, Spain

ex gente susarrorum

viernes, diciembre 28, 2007

L'armita de santa Lena

NICOLÁS BARTOLOMÉ PÉREZ, Filandón, Lliteratura Popular Llionesa, pp. 95-97

Dicen los vieyos qu'ellos han oyíu cuntar a sous abuelos que Santa Lena yera la hermana más galana de todas las suas hermanas: la nuesa Siñora del Valle, la Virxen de la Carbayeda, la de Fresneo, la Guiana y on ñon m'alcuerdo de las outras. Pos, on dicen que Santa Lena foi roubada de la sua casa por un mal home que la coyéu, montóula ño sou caballu y desaparecíu comol diabru. Pero al chegar al valle, curtóula la cabeza que cayíu al suelu. Allí encontróronla los pastores, y asina sei que se pusieron a xugar con ella rodán­dola pol suelu, y quedoron admiraos porquei vieron que la cabeza asina volvía siempre al sitiu en que cayíu la primeira vez. Y ende llevantóuse la ermita.

Esta curiosa llienda cuenta l'orixe de l'armita dedicada a Santa Lena asitiada cerca del llugar cabreirés de La Llomba, y alude a la protagonista como hermana d'outras santas y virxenes con advocaciones na comarca de La Cabreira y zonas limítrofes. La narración anque arraigonada en tierras cabreiresas nun ye esclusiva d'esa comarca yá que tien relación con outras tradiciones espardidas polo que foi’l antigu reinu llionés. D’esta miente, una narración reco­yida por Alonso Ponga en tierras bercianas esplica que siete hermanas pelegrinas foron l'aniciu d'outras tantas armitas allugadas en distintas alturas dende onde las hermanas podían vese. La mayor d'esas hermanas yera la Virxe de la Guiana y las outras corresponderíanse cola Virxe de l'Ancina, la de la Peña, de la Nieves, de las Angustias, de los Escayos y la de Fombasallá. La llienda cabreiresa fai refe­rencia a una serie de capiellas y armitas, pero sin citalas a todas yá qu'al igual que na llienda berciana son siete san­tuarios en total, según apuntan outras versiones de la historia, entre los que s'alcuentran el santuariu bercianu de la Virxe de la Guiana, el de la Virxe del Valle patrona de La Cabreira que s'afana entre Odollu y Llamas, el de Fresnéu, asitiáu cerca d'ese llugar cabreirés y el de La Carbayeda, yá na vecina comarca zamorana del mesmu nome.

Una llienda relixosa asemeyada l'afanamos na Tierra de Miranda, país vecín y hermanu del llionés, onde un tradición cuenta que la Siñora del Naso, patrona del puebru mirandés y venerada tamién polos zamoranos, que tien la sua capiella nel centru d'ese conceyu portugués, ye una de las siete her­manas trasmontanas. Tamién n'Asturies afallamos esta mesma tra­dición d'axuntar diversos santuarios alrodiu del siete, como ocurre na capie­lla de la Virxe del Visu, nel conceyu de Salas, que se venceya con outros santuarios que foron establecíos por siete hermanas que se separoron. La tradición [mirandesa] fai alusión a las siete advocaciones marianas repartidas pola rexón portuguesa de Tras-os-Montes que según creyencia popular son hermanas, y al estar las suas capiellas en montes y cuetos vense siem­pre y falan todas las mañanas. Unos versos na variedá mirandesa del idioma recueyen esta tradición:

No alto dos siete cabezos
moran las siete Señoras:
abenzonan tolas mozas,
llabradeiras y pastoras.
Súes capiellas todas brancas
culas tellicas burmeillas
parecen rosas floridas
a beisálas cielo y las streillas.
Sou siete y todas stan altas,
todas altas y harmanas,
a tóla hora se veyen
y falan tólas mañanas.

3 Comments:

Blogger daniel said...

¿Te parece que el Viejo Reino necesita un Tolkien que escriba sus ancestrales mitos y leyendas?.¿No es una pena que haya tantos escritores leoneses y que ninguno se atreve a seguir por esa línea? ¿Por qué cuando se habla del Viejo Reino se suele olvidar al Principado, y a la estrecha relación que hubo siempre con Galicia y Portugal?. Espero que no te molesten tantas preguntas, es por reflexionar un poco.
un saludo

un viejo peregrino

2:31 p. m.  
Blogger Taliesin said...

¿Has leído "los cuentos del reino secreto" de José María Merino.

9:10 a. m.  
Blogger daniel said...

pues no, y lo siento; estoy leyendo sus cuentos de los días raros pero apunto ese libro para más adelante. Es uno de mis escritores favoritos.

10:43 p. m.  

Publicar un comentario

<< Home